Skip to main content
Ràdio L'Hospitalet, 30 anys de comunicació

Corresponsals a Madrid i el País Basc

yolanda huerga.jpg

Yolanda Huerga, en una foto recent

 

En els seus inicis, Ràdio L’Hospitalet va intentar establir una fórmula mixta, que informés de les notícies de proximitat, les de la ciutat que li donava nom, però a la vegada no volia renunciar a la informació més general. Hi havia una certa idea de que si es volia competir amb la resta de les emissores barcelonines s’havia d’oferir també allò que elles donaven a l’audiència, és a dir, sobretot informació de Catalunya i també nacional.

Per això, d’una forma limitada però certament efectiva, la direcció de l’emissora va contractar els serveis de al menys dos corresponsals a Madrid i d’una agència a Bilbao. Els corresponsals madrilenys van ser com a mínim Yolanda Huerga Gauli i Manuel López Poy. Un dels periodistes que normalment feien la informació per a Ràdio L’Hospitalet des de Bilbao podria ser Mikel Erkoreka.

Precarietat

Malgrat el prestigi que podia suposar entre l’audiència el fet d’escoltar aquells  correponsals a dos dels llocs de més interès informatiu d’Espanya, com a centres de poder i lloc preferent d’actuació de la banda terrorista ETA, el fet és que, com a mínim a Madrid, els mitjans de que disposaven els periodistes eren molt limitats. Yolanda Huerga ho recordava recentment, però ho feia agraïda per l’oportunitat professional que li va suposar el poder moure’s pels principals escenaris periodístics de la capital:

Hace 30 años empecé en esto del periodismo gracias a la oportunidad que me dieron en Radio L´Hospitalet para ser su corresponsal en Madrid. Paseaba un logo enorme con el micrófono. Mi jefe se empeñó en que tenía que ponerlo en todas las ruedas de prensa ya fuera en la Moncloa, en la Audiencia Nacional o en el Congreso. Fue una corresponsalía de lujo porque entraba en todas partes. Algunos colegas me llamaban señorita Hospitalet. ¡Y a mucha honra!
 
 

 Yolanda Huerga ha fet carrera a Televisió Espanyola.

manolo lopez poy.jpg

Manuel López Poy, en una foto recent

També Manuel López Poy ens recordava fa pocs mesos la precarietat amb la que treballaven des de Madrid per a una emissora local l’any 1983: 

Allá por el año 1983 este país se hallaba sumergido en una severa crisis económica y yo era un jovenzuelo que daba sus primeros y titubeantes pasos en esta ingrata profesión del periodismo. Por entonces iba a comerme al mundo, ignorando si sería capaz de digerir semejante festín. Afortunadamente por entonces aún no se había puesto de moda medirlo todo por su rentabilidad económica y conseguí mi primer trabajo regular, o sea, a mitad de camino entre bueno y malo y con cierta estabilidad, retransmitiendo la Lotería Nacional todos los sábados para una recién nacida emisora municipal de radio de una ciudad que nunca había pisado: L´Hospitalet de Llobregat. Evidentemente la potencia de la emisora, por muy ambiciosa que fuera, no llegaba a Madrid, así que para darme paso en antena mis compañeros me enviaron un micrófono con un cable de varios metros y llamaban por teléfono a una cabina de la sala de prensa del salón de loterías, desde donde me daban paso y yo comenzaba a hablar andando hacia mi mesa. El resultado inmediato fue que mis colegas de otras emisoras me apodasen Frank Sinatra. Las consecuencias a más largo plazo fueron el desarrollo de una personalidad profesional basada en la escasez de vergüenza y la improvisación por falta de medios técnicos. En los siguientes tres años me convertí en el corresponsal en Madrid, desde donde transmitía las ruedas de prensa de los consejos de ministros de Felipe González desde los teléfonos de los despachos de la Moncloa, las manifestaciones de la reconversión industrial desde cabinas telefónicas de la calle rodeadas por obreros gritando consignas, los primeros debates sobre corrupción política pegando el altavoz de la grabadora a un teléfono de una cabina del congreso o entierros como el del profesor Tierno Galván desde bares donde la gente guardaba un respetuoso silencio sepulcral.
 

Anys més tard, cap al 2008, Manuel López Poy tornaria a Ràdio L’Hospitalet a fer un programa de música, de la mà de Bad Music Blues, fins a finals de 2011 en que l’empresa va decidir prescindir dels col·laboradors externs.